مقالات

اطلاعاتی درباره خردل

:

خَردَل، نوعی ادویه است که از دانه‌های گیاه خردل بدست می‌آید. برای تهیه این چاشنی دانه‌های خردل را با آب، نمک، آبلیمو یا سایر مایعات و در مواردی ادویه‌جات و چاشنی‌های دیگر مخلوط می‌شوند تا خمیر یا سس خردل بوجود آید. رنگ این سس از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است. خردل اغلب دارای طعمی تند است.


1397/04/20[نمایش :781][ ادامه ... ]

خواص روغن زیتون

:
بسیاری از بیماری‌های دوران پیری مثل پوکی استخوان و آلزایمر تحت تأثیر رژیم غذایی قرار دارند.
یکی دیگر از هزاران خواص روغن زیتون این است که با کمک به جذب کلسیم، باعث رسوب آن در استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌ کند.
روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می ‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.

1397/04/10[نمایش :553][ ادامه ... ]

شایعات درباره سوسیس و کالباس

:
 
استفاده از گوشت گربه و آشغال گوشت و دانه باقلا برای تولید سوسیس و کالباس، ابهاماتی است که همیشه ذهن خیلی از مردم را درگیر کرده و هیچ‌وقت پاسخ دقیقی به آن داده نشده است. حال ما با این مقاله خواهیم گفت که پشت پرده داستان چیست. 

1397/04/09[نمایش :3767][ ادامه ... ]

اطلاعات درباره سوسیس

:

با ما همراه باشید تا از نحوه تولید سوسیس و چیستی آن مطلع شوید.


1397/04/06[نمایش :591][ ادامه ... ]

اسید آسکوربیک

:
ویتامین ث یا ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان، میمون‌ها و مانند این‌ها)، شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی و خفاش‌ها)، تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً بجز موارد که در بالا ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند.
 

 


1396/12/05[نمایش :859][ ادامه ... ]

گلوتن

:
گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد. ریشه کلمه گلوتن کلمه لاتینی «گلوتن» به معنای «چسب» می‌باشد. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می‌آید

1396/12/05[نمایش :3000][ ادامه ... ]

بهبود دهنده نان

:

بهبود دهنده ها  flour improver  تركیباتی هستند كه با ایجاد انعطاف پذیری و افزایش قدرت تحمل خمیر در كلیه مراحل تولید نان اعم از میكس كردن، تخمیر و پخت سبب بهبود كیفی محصول نهایی می شوند. بهبود دهنده ها به نانوا كمك می كند تا محصولی با حجم و شكل ظاهری بهتر و با قابلیت حفظ تازگی بیشتر در طول مدت زمان مصرف تولید نماید. معمولا بهبود دهنده برای خمیرهایی است که خمیرمایه دارند و مدت ور آمدن طولانی دارند و به ازای هر نیم کیلو   2 تا 3 گرم ریخته میشود .


1396/12/05[نمایش :1161][ ادامه ... ]

آرد نول چیست؟

:

wheat flour:

همان آرد سفید خودمان است آرد نول یا آرد سفید (سه صفر ) قنادی :میزان سبوس گیری از این آرد بسیار زیاد است. ( حداقل ۲۳٪ وبه سفارش بعضي صنف تا ۳۰%) . این آرد برای تهیه انواع محصولات قنادی مناسب است. گاهاً در کشورما از این آرد برای تهیه ماکارونی هم استفاده می شود. آرد نول مورد استفاده در توبید ماکارونی دارای ذرات درشت تر است. آرد نول ، آرد سفید قنادی و آرد سه صفر هرسه معادل هم هستند که سبوس گیری این نوع آرد زیاد است و هم برای شیرینی جات و هم نانها مناسب هستند. اما کارخانجات محدودی نوعی آرد به نام آرد ۴ صفر هم تولید می کنند که آردی بسیار سبک و سفید است و صرفاً برای تهیه کیک و شیرینی و حلوا های سفید کاربرد دارد که نتیجه ای عالی دارند ولی این نوع آرد برای تهیه نان اصلاً مناسب نیست.


1396/12/05[نمایش :31238][ ادامه ... ]

کلرید کلسیم چیست؟

:
کلسیم کلرید با فرمول مولکولی CaCl2 ترکیب یونی کلسیم و کلر است و نمکی است که به عنوان یک هالید یونی ساده در دمای اتاق به حالت جامد بوده و قابل حل در آب است. وزن مولکولی این ترکیب 110.98  گرم بر مول است. اسامی دیگر کلسیم کلرید شامل کلرید کلسیم ،کلسیم کلراید، کلسیم دی کلرید می باشد. شکل ظاهری ان به صورت بلورهای سفید رنگ می باشد. کلسیم کلراید در دو گرید  خوراکی و صنعتی موجود می باشد .
 

1396/12/05[نمایش :3484][ ادامه ... ]

اسید سیتریک چیست؟

:
اسید سیتریک یا جوهر لیمو یکی از اسیدهای آلی است که هم در لیموترش و هم پرتقال وجود دارد. فرمول شیمیایی آن C6H8O7 می‌باشد. و نام آیوپاک آن ‎2-hydroxypropane-1,2،3-tricarboxylic acid‎ است. این اسید توسط دانشمند ایرانی جابر بن حیان کشف گردید.
 
اسید سیتریک یک هیدروکسی اسید است. هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای کربوکسیلیک هستند که یک گروه عاملی هیدروکسیل به آنها افزوده شده است.

1396/12/05[نمایش :1105][ ادامه ... ]

مایه پنیر چیست؟

:

برای اینکه پنیر بهتر ببندد باید یک انعقادآور به آن اضافه کنید. رایج ترین انعقادآور مایه پنیر است؛ 


1396/12/05[نمایش :1772][ ادامه ... ]